Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish agentligi tomonidan tadbirkorlik sub’yektlarining iste’molchilar huquqlarini himoya qilish toʻgʻrisidagi qonun hujjatlari talablariga rioya etilishi reytingini aniqlash uslubiyati ishlab chiqildi.
Ushbu reyting tadbirkorlik sub’yektlarining insofli faoliyati yuritishini baholash koʻrsatkichiga aylanishi kutilmoqda, ular faoliyatida iste’molchilarning huquqlari va manfaatlari ustun boʻlishi kerak.
Realizatsiya qilinadigan tovarlar (ishlar, хizmatlar) toʻgʻrisida toʻliq va toʻgʻri ma’lumotlar beriladimi, iste’molchilarning shikoyatlari zudlik bilan koʻrib chiqiladimi, ularning murojaatlari ijobiy hal etiladimi, qanday toʻlov usullari mavjud? Reyting uchun zarur boʻlgan ma’lumotlarni olishga imkon beradigan shunga oʻхshash bir qator savollar soʻrovnomaga kiritildi.
Soʻrovda chakana savdo ob’yektlari (doʻkonlar, supermarketlar, avtosalonlar, zargarlik doʻkonlari va boshqalar) hamda umumiy ovqatlanish ob’yektlari (kafe, bistro, restoranlar va boshqalar) ishtirok etishi mumkin.
Reytingni ishlab chiqish va yuritish hamda tizimni baholash mezonlarini belgilash vazifalari Prezidentning 3.02.2021 yildagi «2017–2021 yillarda Oʻzbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yoʻnalishi boʻyicha Harakatlar strategiyasini «Yoshlarni qoʻllab-quvvatlash va aholi salomatligini mustahkamlash yili»da amalga oshirishga oid Davlat dasturi toʻgʻrisida»gi Farmoniga muvofiq Monopoliyaga qarshi kurashish qoʻmitasi huzuridagi Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish agentligiga yuklatilgan.
MDH hududida oʻхshashlari boʻlmagan mazkur oʻrganishlarning maqsadi tadbirkorlik sub’yektlari tomonidan iste’molchilar huquqlarini himoya qilish, iste’molchilarning reyting ishtirokchisi faoliyatini qoʻllab-quvvatlash darajasini aniqlash, shuningdek Oʻzbekiston hududida iste’molchilar huquqi ustuvorligini ta’minlaganlik darajasi toʻgʻrisida ommabop ma’lumotlarni shakllantirish hisoblanadi.
Reytingda ishtirok etish uchun tadbirkorlik sub’yekti anketa-soʻrovnomani toʻldiradi. Har bir mezon boʻyicha Agentlik tomonidan baho qoʻyiladi va tegishli ball beriladi.
Keyingi bosqich iste’molchilar tomonidan amalga oshiriladi, ya’ni ommaviy ovoz beriladi. Ikkita bosqich yakunlariga koʻra ishtirokchilar toʻplagan ballari jamlanadi va reytingdagi oʻrinlar aniqlanadi.
Reyting doimiy asosda shakllantiriladi va Agentlikning rasmiy saytiga joylashtiriladi.
Lola Abduazimova.