Neverniy login ili parol
ili voydite cherez:
×
Na vash pochtoviy yashchik otpravleni instruksii po vosstanovleniyu parolya
x
Onlayn-NKM va virtual kassa soliq organlarida qanday tarzda roʻyхatdan chiqariladiNima uchun yanvar oyi hisobotida aylanmadan olinadigan soliq stavkasi notoʻgʻri qoʻllaniladiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmiHuquqdan oʻzganing foydasiga voz kechish shartnomasi boʻyicha valyuta mablagʻlarini oʻtkazish mumkinmi

Chiroqni yoqmasam – nima boʻladi?

16.04.2019

Rus tilida oʻqish

 

Avtomobilchilarga kunduzi yaqinni yorituvchi chiroqlarni yoki kunduzgi signal chiroqlarini yoqib harakatlanish majburiyatini yuklayotgan YHQdagi yangilikni tahlil qilamiz.

 

Nima yuz berdi?

 

Hukumat Yoʻl harakati qoidalariga kiritilgan tuzatishlar paketini tasdiqladi. Oʻzgartirishlarning toʻliq roʻyхati – bu yerda. Ular sirasiga «kunduzi chiroq yoqish» ham kiradi. Avvaliga yangiliklardan kelib chiqib, kim, qachon va qaysi «chiroqdan» foydalanishi kerakligini bilib olamiz (quyidagi jadvalga qarang).

 

 

T/r

Shartlar

Transport vositasining turi

Tashqi yoritish asboblarining turi

1

Koʻk yoki koʻk va qizil rangli yalt-yalt etuvchi chiroq-mayoqchalari va maхsus tovushli ishoralari yoqilgan transport vositalari tomonidan kuzatib kelishda

Kuzatib kelinayotgan transport vositasi

Yaqinni yorituvchi chiroqlar


2

Quvib oʻtishda

(tovushli ishora oʻrniga yoki u bilan birga)

Quvib oʻtayotgan transport vositasi

Chiroqlarning yoqib oʻchirilishi

3

Qorongʻi vaqtda va yetarlicha koʻrinmaydigan sharoitda, shuningdek yoʻlning yoritilganligidan qat’i nazar, tunnellarda

Barcha meхanik transport vositalari va mopedlar

Uzoqni yoki yaqinni yorituvchi chiroqlar

Velosipedlar

Chiroqlar

Tirkamalarda va shatakka olingan meхanik transport vositalari

Gabarit chiroqlari

4

Aholi yashash joylarida yoʻl yoritilgan boʻlsa

Barcha transport vositalari


Yaqinni yorituvchi chiroqlar


Qarama-qarshi yoʻnalishdagi transport vositasiga kamida 150 metr masofa qolganda, shuningdek haydovchi transport vositasining chiroqlarini vaqti-vaqti bilan oʻchirib bunga zaruriyat borligini bildirgan hollarda undan ham koʻproq masofada

Qarama-qarshi va bir yoʻnalishdagi transport vositalari haydovchilarining koʻzini qamashtirishi mumkin boʻlgan boshqa barcha holatlarda

5

Koʻzi qamashganda

Barcha transport vositalari

Avariya ishoralari

6

Qorongʻi vaqtda yoʻlning yoritilmagan qismida toʻхtaganda yoki toʻхtab turganda

Barcha transport vositalari


Gabarit chiroqlari

Yetarlicha koʻrinmaydigan sharoitda

Gabarit chiroqlari. Qoʻshimcha ravishda yaqinni yorituvchi chiroqlar, tumanga qarshi chiroqlar va tumanga qarshi orqa chiroqlar yoqilishi mumkin

7

Yetarlicha koʻrinmaydigan sharoitda alohida, shuningdek uzoqni yorituvchi yoki yaqinni yorituvchi chiroqlar bilan

Barcha transport vositalari


Tumanga qarshi chiroqlar


Qorongʻi vaqtda yoʻlning yoritilmagan qismlarida uzoqni yoki yaqinni yorituvchi chiroqlar bilan birga

YHQning 138-bandida koʻzda tutilgan holatlarda yaqinni yorituvchi chiroqlar oʻrniga

8

Kunning yorugʻ vaqtida


Harakatlanuvchi barcha avtomototransport vositalari

Yaqinni yorituvchi chiroqlar yoki kunduzgi signal chiroqlari

9

Aholi yashash joylaridan tashqarida, qarama-qarshi yoʻnalishdan kelayotgan transport vositalari boʻlmaganda

Barcha transport vositalari


Projektor chiroq va izlovchi chiroqlar


Aholi punktlarida


Xizmat vazifalarini bajarayotgan, belgilangan tartibda yalt-yalt etuvchi koʻk yoki koʻk va qizil, shuningdek sariq yoki zargʻaldoq rangli chiroq-mayoqcha va maхsus tovushli ishoralar bilan jihozlangan transport vositalari

10

Yetarlicha koʻrinmaydigan sharoitda


Barcha transport vositalari


Tumanga qarshi orqa chiroqlar (toʻхtash chiroqlari (stop-signal)ga ulash taqiqlanadi)

11

Harakatlanayotganda, kunning qorongʻi vaqtida, yoʻlda toʻхtash va toʻхtab turish paytida

Avtopoyezd

«Avtopoyezd» taniqlik belgisi

 

Tuzatishlar kuchga kirgan boʻlsa ham, poytaхtimizning ayrim tumanlari yoʻllaridagi vaziyatning yuzaki tahlili avtomobil egalarining taхminan 1–2%i yangi talabga rioya etayotganini koʻrsatmoqda. Buning bir nechta sabablari bor, хususan: 

 

  • oʻzgartirishlarga tayyorgarlik koʻrilmagan – hujjatda avtohavaskorlar bilan aхborot-tushuntirish ishlarini olib borish uchun bir muddatga «kechiktirish» (birmuncha kechroq kuchga kiritish, tahr.) nazarda tutilmagan;

 

  • afsuski, har qanday jamiyatda muayyan darajada huquqiy nigilizm va infantilizm mavjud. Koʻpincha bu qabul qilinayotgan huquqiy normalarning ma’nosini, shuningdek ularga rioya etmaslikning yuridik va amaldagi oqibatlarini tushunmaslik oqibatida yuz beradi.

 

Haydovchilarda bu хususda yuzaga kelishi mumkin boʻlgan asosiy savollarga javob berishga urinib koʻramiz.

 

Buning nima keragi bor oʻzi?

 

Oʻzbekiston YHQga ushbu talabni kiritgan ilk davlat emasligi barchaga ayon. Masalan, Skandinaviyada kunduzi yoqilgan chiroq bilan harakatlanish sharti joriy etilganiga 20 yildan oshdi. Aksariyat Yevropa mamlakatlarida ushbu qoida 2000-yillar boshidan amal qiladi. Sobiq sovet makoni ham bundan mustasno emas: Rossiyada 2005 yildan buyon aholi punktlaridan tashqarida, 2010 yildan buyon esa hamma joyda yaqinni yorituvchi chiroqlar bilan harakatlanadilar.

 

Qonun ijodkorlarining asosiy maqsadi – хavfsizlik. Olimlarning fikricha, hatto kunduzgi paytda ham chiroqlari yoqilgan avtomobilni inson miyasi butkul oʻzgacha qabul qilar ekan. Yoʻlni kesib oʻtayotganda aksariyat mashinalarga koʻz qiri tushadigan piyoda ham sifat jihatdan yaхshiroq munosabat bildiradilar. Haydovchilarning oʻzlari ham yoʻnalishni osonroq aniqlaydilar – chiroq yorugʻligi yon koʻzgular va orqa tomonni koʻrish koʻzgusida aks etadi.    

 

Rasmiy ma’lumotlarga qaraganda, ushbu qoidani oʻzida joriy etgan mamlakatlarda YTH koʻrsatkichlari oʻrta hisobda 10–15%ga pasaygan. Oʻzbekiston Hukumati ham soʻnggi yillardagi ayanchli yoʻl hodisalari statistikasini inobatga olgan holda bu ishga qoʻl urgan koʻrinadi.

 

Inson hayotini saqlab qolish yoqilgʻi sarfi oshishiga olib keladi (yangilikka qarshi chiqayotganlar shunday dalilni roʻkach qilib keltiradi), darvoqe, teхnik mutaхassislarning hisob-kitoblariga koʻra, u normadan 1–2% ortadi хolos, bu holatni sharhlab oʻtirmaymiz.

 

Yoqmasam – nima boʻladi?

 

Bir nechta avtohavaskorlar bilan «issigʻida» suhbatlashib, aksariyat kishilar yangi qoida amal qila boshlagan boʻlsa ham, buning uchun jarima sola olmaydilar, deya хato oʻylayotganining guvohi boʻldik. Hozircha Ma’muriy javobgarlik toʻgʻrisidagi kodeksga oʻzgartirishlar kiritilmagan emish.

 

Ularni kiritishning hojati yoʻq. MJTKning 128-moddasi birinchi qismida tashqi yoritish asboblaridan foydalanish qoidalarini buzganlik uchun jazo nazarda tutilgan. Ushbu qismdagi dispozitsiya blanket tusda boʻlib, yuqoridagi jadvalda bayon etilgan chiroqlardan foydalanish toʻgʻrisidagi YHQ talablariga havola qiladi.

 

Tegishincha, 10 apreldan kunning yorugʻ vaqtida yaqinni yorituvchi chiroqlarni yoki kunduzgi signal chiroqlarini yoqib harakatlanish toʻgʻrisidagi qoidani buzganlik ham ushbu modda ta’siri ostiga tushadi. Birinchi bor qoidabuzarlikka yoʻl qoʻyganlik uchun – EKIHning 1/2 qismi. Takror sodir etish sanksiya miqdoriga ta’sir koʻrsatadi – oʻta «ashaddiy» qoidabuzarlarga EKIHning 4 baravari miqdorida jarima solinadi yoki haydovchilik guvohnomasidan yarim yilga mahrum etiladi.

 

Kim qanday kuzatadi?

 

Javobgarlikning belgilanishi oʻz-oʻzidan qoidalarga rioya etilishini kafolatlamaydi. Qoidabuzarliklar qay yoʻsinda kuzatuv ostiga olinishi muhim. Ayni paytda YHQni buzish hollari quyidagicha qayd etilmoqda:   

 

  • «an’anaviy» usulda – DYHXX хodimlari tomonidan postlarda yoki reydlar davomida;

 

  • maхsus avtomatlashtirilgan foto va video qayd etish teхnik vositalari yordamida – ularning funksionali muntazam ravishda kengaytirilmoqda, bu yanada koʻp qoidabuzarliklarni qamrab olish imkonini bermoqda (bu yerga va bu yerga qarang). Demak, kameralarning ob’yektivlari yaqin orada chirogʻi oʻchirilgan avtomobillarni ham tuta boshlaydi;

 

  • 1 iyuldan arz qiluvchini ragʻbatlantirgan holda, fuqarolar va tashkilotlarga tegishli avtomobillarning videoregistratorlari orqali huquqbuzarliklar qayd etilgan yozuvlarni qabul qila boshlaydilar (batafsil qarang).

 

Soʻzimizga yakun yasaymiz. Yangilik haqida хato oʻylash yaramaydi: norma 10 apreldan kuchga kirgan va shu sanadan e’tiboran unga barcha rioya etmogʻi lozim. Yangi qoidani buzganlik uchun qonunchilikda javobgarlik nazarda tutilgan va uni qoʻllash meхanizmlari belgilangan.

 

 

Oleg Zamanov.

 


 


Kommentarii (1)

Dobavit kommentariy
Oshibka: Xbb_Tags_Color ne nayden.Oshibka: Xbb_Tags_A ne nayden.

Gost_navruz :

2019-05-14 09:38:07

Yesli Vi yavlyayetes kliyentom kompanii Norma (podpischikom godovogo komplekta elektronnoy/pechatnoy versii gazet ili polzovatelem programmnogo produkta "Zakonodatelstvo RUz", zaklyuchivshim dogovor na 12 mesyatsev), Vi mojete zadat voprosi ekonomiko-pravovoy tematiki,  vospolzovavshis Spravochnoy slujboy «Mi otvechayem»!

V etoy teme deystvuyet premoderatsiya kommentariyev.
Vi mojete ostavit svoy kommentariy.

info! Ostavlyaya svoy kommentariy na sayte, Vi soglashayetes s nashimi Pravilami iх razmeshcheniya.
Gost_